Jimmy van horecabedrijf Lulu’s is een stille motor op de achtergrond voor Maison Maurice. Hij bedenkt vaak toffe ideeën te om geld in te zamelen. Dat begon allemaal toen hij 4 jaar geleden besloot te gaan ondernemen vanuit het hart. In dit interview vertelt hij er meer over. Lees snel verder!
Als ondernemer gooide je een paar jaar geleden het roer om, wat was je motivatie?
Vijf jaar geleden was ik altijd druk met mijn bedrijf LuLu’s en aan het jagen, jagen, jagen. LuLu’s is een horecabedrijf met catering, restaurant, frituur, broodjesattelier, warme bakker, delicatesse- en verswinkel. Zoals veel ondernemers kon ik moeilijk geschikt personeel vinden. Tegelijk zag ik veel onverdraagzaamheid en jaloezie in de maatschappij en op de werkvloer. Ik besloot alles om te gooien. Ik ging ondernemen vanuit mijn visie hoe we met elkaar om horen te gaan: elkaar helpen en verdraagzaam zijn. Voor mijn bedrijf bouwde ik aan een team van mensen met dezelfde visie. Het werkte, mijn personeel gaat weer met goesting naar het werk en er is weinig verloop. Maar ook besloot ik effectief iets bij te dragen aan de maatschappij door een project te steunen.
Hoe ben je vervolgens in contact gekomen met VZW Maison Maurice?
Het viel mij plots voor de voeten. Mijn vrouw had een artikel gelezen over Maison Maurice. Zij wist dat ik op zoek was naar een project. Maison Maurice was zojuist opgericht door Christel en haar zus Emilie. Het doel, de bouw van een opvanghuis in Congo, lag me nauw aan het hart. Want een wees in Congo, dat is een van de meest kansarme kinderen op deze planeet. Toevallig woon ik in hetzelfde dorp als Christel, Olen, dus een afspraak was snel gemaakt. Vanaf dat moment help ik mee.
Kun je een inzamelingsactie noemen waaraan je hebt meegewerkt?
Met LuLu’s heb ik Christel geholpen bij een Kerstmarkt. Zo had ik voor tafels gezorgd en geholpen met de catering. Samen met een groepje werknemers binnen het bedrijf dat zich speciaal voor Maison Maurice inzet. Christel heeft op die markt lekkere hotdogs, soep en glühwein verkocht. De opbrengst ging natuurlijk naar Maison Maurice.
Combineer je het werk voor Maison Maurice vaker met je bedrijf?
Zeker, LuLu’s heeft 2 filialen, en in elk filiaal komen gemiddeld 300 mensen per dag over de vloer. Die laat ik kennismaken met VZW Maison Maurice. Zo had Christel eens een actie met kleine waterflesjes. Zuiver water is een probleem in Congo, en waterzuivering is één van de onderwerpen waar Maison Maurice aandacht aan besteedt. Van enkele van die flesjes heb ik ‘spaarpotjes’ gemaakt, door er een gleuf in de maken. Deze heb ik op de toog geplaatst van LuLu’s in Olen en Herentals, samen met flyers over Maison Maurice. Het is hartverwarmend hoe snel de potjes gevuld raken. Zo haalden we in 15 maanden 500 euro aan kleingeld op.
Is er een actie waar je speciale herinneringen aan hebt?
Mijn grootste actie is de samenwerking met KVC Westerlo, een voetbalclub uit de eerste klasse. Samen met de club hebben we een veiling van wedstrijdtruitjes georganiseerd. De opbrengst was netto 4000 euro!
Hoe kwam deze samenwerking met KVC Westerlo tot stand?
Ik stond eens met mijn zoon (toen 12 jaar oud) een wedstrijd te kijken aan de zijlijn, toen een gekwetste speler het veld moest verlaten. Bij het verlaten passeerde hij ons, en mijn zoon gaf hem spontaan een hi five. Later kreeg hij het wedstrijdtruitje van die speler. Mijn zoon was zo superblij met dat shirt! Dat bracht mij op het idee wedstrijdtruitjes te veilen voor Maison Maurice. Ik zocht contact op met de club en kwam terecht bij Lisa Vandepaer, communicatiemanager van de KVC Westerlo. Zij was meteen enthousiast. Na de veiling van de wedstrijdtruitjes bleven we samenwerken.
Wat kan een Belgisch voetbal team doen voor kinderen in Congo?
Heel wat! Christel kent een plaatselijk voetbalteam daar. Maar dat team heeft niet veel materialen. En de talentvolle jeugdspelers van KVC Westerlo ontvangen elk jaar een nieuw tenue. De tweedehands tenues schenkt KVC nu aan het voetbalteam in Congo. Tweedehands klinkt misschien niet zo tof maar die tenues zijn echt van topkwaliteit en nog in supergoede conditie. Daarnaast wisselen we regelmatig gedachten uit met Lisa over het project, het is echt een fijne samenwerking.
Waar ben je op dit moment mee bezig?
Op dit moment wil ik andere bedrijven inspireren. Communiceren dat werknemers niet altijd op zoek zijn naar een hoog loon of werk bij multinational. Door mijn nieuwe visie ben ik gelukkiger en heb ik geen problemen meer personeel te vinden. En tegelijk promoot ik Maison Maurice bij bedrijven als mogelijk goed doel.
Heb je een tip voor andere ondernemers?
Toon je naar de buitenwereld als een bedrijf met een hart. Winst maken is prima, dat hebben we ook nodig. Maar het moet groter zijn, we moeten ruimer denken. Millennials op de arbeidsmarkt zoeken vaak een goede werk-leven balans en zingeving. Vijf jaar geleden had ik ze voor gek verklaard, maar nu zeg ik, ze hebben gelijk!
Tot slot, je runt een succesvol bedrijf met 2 filialen, 10 werknemers en zo’n 40 flexwerkers. Hoe maak je tijd voor VZW Maison Maurice?
Door dingen uit handen te geven. Ondernemen betekent niet alles zelf doen, maar aansturen en durven zaken uit handen te geven. Het geheim is een goed team te bouwen en daarop te vertrouwen. Bovendien is het werk voor Maison Maurice flexibel, ik ben er niet constant mee bezig. De ene periode doe ik meer dan een andere periode. Zo kan ik het goed combineren met mijn werk en privé. En als ik het leven van maar 1 kindje wat beter heb kunnen maken is het al de moeite waard geweest.
Interviewer: Leonore Weenink (De Nieuwe Gevers)